Når læring mærkes helt ind i kroppen: Maj er højsæson for undervisning
Maj markerer højsæsonen for undervisning hos DAZA’s medlemmer. Det er nu, tusindvis af skolebørn fra hele landet deltager i læringsforløb i zoologiske haver og akvarier – og oplever naturen på en helt anden måde end i klasselokalet.
Hvert år deltager mindst 100.000 skoleelever i undervisning hos DAZA’s 15 medlemmer. Her undervises de i dyr, natur, biodiversitet og naturvidenskab – med både øjne, ører, hænder og nysgerrighed.
“Det skal kunne mærkes, for at det kan læres,” siger Søren Forsberg, som er skoletjenesteleder på Kattegatcentret i Grenaa.
Undervisningen i de zoologiske anlæg og akvarier foregår i eksterne læringsrum, hvor æstetiske læreprocesser er i centrum. Det handler om at aktivere sanserne, kroppen og følelserne – og dermed skabe dybere forståelse og varig læring.
“En æstetisk læreproces rører os ud over det sædvanlige. Det er mødet med naturen, med det virkelige, vi skal facilitere,” siger Søren Forsberg.
Vi husker bedst med sanserne
Med levende dyr, autentiske genstande og unikke miljøer kan DAZA’s medlemmer skræddersy undervisning med wow-faktor – og skabe netop de sanselige oplevelser, der sætter sig fast.
“Vi skaber en krog, hvor eleverne kan hænge deres viden op. Når du mærker på et skelet, står inde i et hvalkranium eller smager på tang, så forstår du ikke bare med hovedet – du forstår med kroppen,” forklarer Søren Forsberg:
“Det er vores vigtigste opgave som zoologiske haver og akvarier: Hvis vi skal forstå naturen, skal vi mærke den.”
Få nyheder fra DAZA direkte i din indbakke
Ved tilmelding til DAZAs nyhedsbrev vil du modtage nyheder og artikler direkte fra DAZA. Nyhedsbrevet kan til enhver tid afmeldes ved at følge linket i bunden af mailen.
Tilmeld dig