Avls­arbejde

DAZA og avlsarbejde

DAZA’s medlemsinstitutioner skal, i det omfang der findes nationale eller internationale avlsprogrammer for de forskellige arter, indgå i disse og derigennem medvirke til bevarelse af de pågældende dyrearter. Avlsarbejdet, som DAZA’s medlemmer er engageret i, omfatter en bred vifte af klodens dyrearter – fra fisk og andre havdyr, over insekter og andre hvirvelløse dyr, til fugle og pattedyr. Alt dette fordrer, at de enkeltes institutioners dyrebestand er velovervejet og vel gennemtænkt, samt at alle arter har et formål (f.eks. formidlingsformål, naturbevarelsesformål osv.). 

De hovedorganisationer, hvor DAZA-medlemmer deltager i et avlsprogram, er primært den Europæiske sammenslutning af Zoologiske haver og Akvarier (EAZA) samt Verdensorganisationen af Zoologiske haver og Akvarier (WAZA). Desuden så foregår der avlsarbejde blandt DAZA’s medlemmer rettet mod bevarelsen af i Danmark naturligt forekommende dyrearter.

Avlsarbejdet hos DAZA’s medlemmer skal foregå med fundering i en sund genetisk baggrund og med fuld hensyntagen til dyrenes velfærd og trivsel. Målet er at kunne bidrage til genudsættelse af fysisk og mentalt sunde dyr i deres oprindelige naturlige levesteder.

Gennem medlemmernes avlsarbejde bidrager DAZA til arternes overlevelse. Vi er sat i verden for at fremme naturbevarelsen, hvilket DAZA’s medlemmer bidrager med, direkte eller indirekte, ved at være aktive i det nationale og internationale avlsarbejde med at bevare dyrearter.

Formidling

Et af DAZA-institutionernes primære formål er at formidle viden både om den danske og verdens natur og alle de skabninger, der findes i den; fra det hemmelige liv på havbunden, til de fascinerende dyr på landjorden og op i luften og trækronerne, hvor fuglene holder til.

Forskning

DAZAs medlemmer støtter og deltager i forskningsprojekter, som både finder sted i de zoologiske anlæg og i naturen.

Naturbevarelse

DAZA arbejder hver eneste dag aktivt med at fremme naturbevarelse, ikke kun i Danmark, men også udenfor Danmarks grænser.