Zoologiske anlæg spiller en vigtig rolle for naturdannelse og som læringscentre for naturbevarelse
Det er dokumenteret at Zoologiske haver og akvarier spiller en vigtig rolle i at uddanne og oplyse om naturen og livets mangfoldighed. Gennem formidling, oplevelser og pædagogisk tilpassede programmer kan besøgende lære om dyrs adfærd og deres naturlige levesteder. At forstå, hvordan dyr lever i naturen, og hvilke trusler de står overfor, kan øge besøgendes bevidsthed om vores sameksistens med naturen og nødvendigheden af naturbevarelse. Målet er at styrke interessen og engagementet hos besøgende, øge naturdannelsen og inspirere dem til at værne om naturen1,2 . De zoologiske anlæg formidler også den nyeste viden og forskningsresultater, hvilket fremmer forståelsen for og støtten til videnskabelig forskning og evidensbaseret viden.
“No one will protect what they don’t care about; and no one will care about what they have never experienced”: Sir David Attenbourgh
Det at opleve et levende dyr tæt på har hos størstedelen af alle mennesker skelsættende effekt. Det skærper interessen for at vide mere om dyret og dets levevis. Fascinationen ved mødet med et levende dyr kombineret med en vidende ildsjæl, der deler spændende og overraskende fortællinger om dyret, er samlet et af de stærkeste redskaber til at åbne sindet for interesse hos de besøgende. Det levende møde med dyrene giver besøgende mulighed for at opbygge en personlig forbindelse til dem.
Gennem nysgerrighed, fascination og sympati, opstår den følelsesmæssige forbindelse mellem besøgende og naturen, som kan føre til øget støtte og engagement i naturbevarelse.
Fysisk interaktion kan styrke hukommelsen og fastholdelsen af information. Når man aktivt deltager i en aktivitet, skaber det ofte stærkere forbindelser mellem koncepter og handlinger. F.eks. huskede børn der oplevede en fodring mere end børn, der i så det samme på film. Formidlingsaktiviteter der involverer besøgende gennem oplevelser, interaktive udstillinger, guidede ture eller pædagogiske programmer skaber derfor en højere grad af engagement og øger de besøgendes interesse. I de zoologiske anlæg gøres læringen til en oplevelse, en konkret erfaring og senere et minde, som den menneskelige hjerne har nemmere ved at fastholde efterfølgende.
DAZA-medlemmerne besøges årligt af knap 5 mil mennesker og underviser mere end 100.000 elever. De zoologiske anlæg er derudover unikke ved i deres formidling at ramme en særegent bred målgruppe af både unge og gamle, naturkenderne og dem, der, som udgangspunkt, ikke interesserer sig synderligt for natur og naturbevarelse. Netop sidstnævnte gruppe, er det yderst vigtigt at få i tale. I følge en rapport fra Friluftsrådet er danske børns naturdannelse faldende 2, og de zoologiske anlæg kan være en unik kilde til oplysning for den del af befolkningen, der ikke selv opsøger viden om dyr og oplevelser i den vilde natur. Formidlingen i de zoologiske anlæg er derfor tilpasset til at henvende sig til alle de forskellige vidensniveauer.
Alt i alt kan formidlingen og mødet med dyrene og personalet i zoologiske haver og akvarier have en stærk indvirkning på besøgendes opfattelse af og respekt for naturen. Det er en mulighed for at skabe bevidsthed, engagement og forbindelse til den levende natur og derfor en væsentlig opgave som DAZAs medlemmer tager meget alvorligt.
En essentiel del af de zoologiske anlægs indsatser for naturbevarelse er således at fungere som læringscentre, hvor alle typer af besøgende kan få indblik i naturen og udvikle en forståelse for behovet for at bevare den.